Studiedag: Dekoloniseren in het onderwijs

Gepubliceerd op 19 oktober 2023 om 22:29

Op 19 oktober organiseerden we met vzw Kwasa Kwasa een studiedag rond 'Dekoloniseren in het Onderwijs' in samenwerking met Artevelde Hogeschool. We wilden sensibilisatie bevorderen door de bewustwording te vergroten en begrip te stimuleren met betrekking tot dekolonisatie, inclusie en diversiteit in het onderwijs. Daarnaast streefden we ernaar om effectieve strategieën en benaderingen te identificeren die bijdragen aan het bevorderen van inclusie en diversiteit in het onderwijs. Dit omvat aspecten zoals curriculumhervorming, pedagogische praktijken en ondersteuningsmechanismen. Ook wilden we de waarde en relevantie van stages in het Zuiden onder de aandacht brengen en bespreken.

De avond begon met de presentatie van het onderzoek door studente Hannah Mahieu betreffende leerlingenuitwisselingen via Kwasa Kwasa naar Malawi, waarbij het publiek vragen kon stellen. Agnes Van Camp verschafte vervolgens een beknopte uitleg over vzw Kwasa Kwasa en deelde haar inzichten aangaande het onderzoek.

Hierna volgde het panelgesprek, aangevoerd door moderator Tina De Gendt, die de sprekers Ruwayda Said Salem (doctoraatsonderzoeker aan de UGent), Philsan Osman (die Afrikaanse Talen en Culturen studeert aan de UGent en betrokken is bij Black History Month Belgium) en Hana Zaouad (Artivist, activiste en kunstenares, bekend van het Nomade Festival: We Build This) introduceerde. Het gesprek draaide om het thema 'dekolonisatie in het onderwijs' en omvatte besprekingen over de terminologie en diepgaande reflecties over dit concept in het hoger onderwijs, het middelbaar onderwijs, het lager onderwijs en het kleuteronderwijs, met kritische inzichten en concrete instrumenten om bewustzijn te bevorderen.

Het panelgesprek werd afgesloten met een interactieve vragenronde, waarbij zowel studenten als andere geïnteresseerden vragen stelden.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb