Dichter bij Afrika
In september 2013 gaat Kwasa Kwasa vzw van start met een poëzie project genaamd "Dichter bij Afrika" in samenwerking met Stad Gent en het Poëziecentrum vzw.
Het project sprak dichters uit Vlaanderen en Afrika aan om een gedicht te schrijven over hun relatie met Afrika en/of Malawi. Via poëzie willen we mensen dichter bij Afrika brengen. Er werd aan de meewerkende dichters gevraagd om stereotypen te vermijden en onze selectie trachtte een zo gedifferentieerd mogelijk beeld van Afrika te brengen. Om een maximaal publiek te bereiken werden de gedichten verspreid op verschillende plaatsen in Gent en in verschillende formaten (postkaarten, stickers, posters en vlaggen).
Op 31 januari 2014, wereldgedichtendag, werd er een poëzieworkshop gehouden met de leden van LDC De Waterspiegel.
Het project werd afgesloten op een poëzieavond waarbij de gedichten door de dichters zelf werden voorgedragen. We hopen dat poëzie de "harten" van de mensen dichter bij Afrika kan brengen.
Het Chikhawoweb
The Chikhawoweb - een project dat kadert binnen de principes van permacultuur - is een project van Kwasa Kwasa in samenwerking met Stad Gent, vzw To The Heartm Gris Avelgem eb EC Permaculture Consultancy dat zich voornamelijk richt tot de inwoners van Chikhawo. Chikhawo bevindt zich vlakbij de hoofdstad Lilongwe in de centrale regio van Malawi.
Door het contact met een aantal deskundigen in permacultuur ter plaatse, is Kwasa Kwasa zich beginnen inzetten om een project uit te werken rond de principes van permacultuur. Een van de doelstellingen is de deelnemers te laten profiteren van een “permanent foodchain” en de positieve effecten van duurzame landbouw. Het programma van Kwasa Kwasa, “Het Chikhawoweb,” dat gebaseerd is op de visie of het model voor permanente of duurzame cultuur, tracht zowel de interne als de externe mogelijkheden te bundelen om de levenstandaard van de doelgroep te verhogen.
Via dit project hoopt Kwasa Kwasa een aantal doelstellingen te bereiken:
- Herintroduceren van ‘vergeten’ of beter gezegd ‘ontoegankelijke’ groenten en zo bijdragen aan een gevarieerder dieet.
- Permanent foodchain: permanent groenten kunnen oogsten door gebruik te maken van irrigatietechnieken en specifieke plantsoorten aangepast aan de droogte.
- Leren over waterhuishouding, stikstof-fixatie, composteren op een zeer laagdrempelige wijze.
- Deelnemers richten de zone rond het eigen huis in volgens de principes van permacultuur waaronder een aantal zijn: geen gebruik van kunstmeststoffen of gewasbeschermingsmiddelen, vruchtwisseling toepassen, composteren etc.
Kwasa Kwasa ondersteunt het project met de nodige know-how via de plaatstelijke coördinator en de aankoop van werktuigen, zaai- en pootgoed.
Kleur-rijke portretten: diversiteit als schakel tussen Noord en Zuid
Het project Kleur-rijke portretten van Kwasa Kwasa tracht op een leuke en creatieve manier de doelstellingen van de vzw na te streven. In het kader van dit project willen we met verschillende Gentse wijken samenwerken en de band met de buurtbewoners versterken. Eén van de doelstellingen is aantonen dat diversiteit in onze samenleving een normaal fenomeen is en een meerwaarde betekent.
Het project kan het best vergeleken worden met een reizende fototentoonstelling, maar het is eigenlijk veel meer dan enkel het tonen van portretten. De geportretteerden vertellen namelijk hun levensverhaal en dit levensverhaal, hangt samen met het motto van de geportretteerde, steeds naast het portret. Deze portretten werden gedurende één maand aan elke deelnemende buurt voorgesteld. Elke wijk zocht hiervoor 6 buurtbewoners waaronder 2 jongeren, 2 volwassenen en 2 personen van een andere origine. Ook in Malawi werden er 6 mensen geportretteerd.
Naast elk portret hing er een brievenbusje waarin de bezoekers een bericht konden achterlaten. De mensen konden zowel naar de geportretteerden uit de buurt als de geportretteerden uit Malawi schrijven. Deze brieven worden na de tentoonstellingsmaand afgegeven aan de geportretteerde in kwestie. De bedoeling hiervan was om mensen op een leuke manier met elkaar in contact te brengen.
Elke tentoonstellingsmaand werd op een officiële manier geopend worden met een openingsmoment. Het was de bedoeling om tijdens dit openingsmoment, de buurtbewoners het project en de werking van de vzw voor te stellen.
Het project liep van april tot en met oktober 2012 en werd afgesloten met een groots "slotmoment" in het lokaal dienstencentrum Wibier.
Open je deur voor kleur: een ontmoeting vol diversiteit
Tijdens het schooljaar (‘12 - ‘13) ging vzw Kwasa Kwasa van start met een nieuw en boeiend project genoemd: "Open je deur voor kleur - een ontmoeting vol diversiteit". Kwasa Kwasa beoogde met dit project drie belangrijke doelstellingen:
- Etnocentrisme en dominantie van één cultuur doorbreken.
- Vaardigheden zoals leven met diversiteit en leven en werken in een meertalige omgeving aanleren.
- Normalisering en aanvaarding van etnisch-culturele diversiteit verhogen.
Pierke en de Ngoni
Het project "Pierke en de Ngoni" ging van start in januari 2012. Het project heeft als doel om leerlingen van het 5de en 6de leerjaar van de basisschool op een speelse en innovatieve wijze in contact te brengen met de historisch - culturele achtergrond van Malawi en een aantal moeilijkere thema's zoals kolonialisme en slavenhandel.
Het scenario kan op drie verschillende manieren opgevoerd worden:
- Een toneelspel
- Een poppenkast
- Een vingerpoppenkast
Alle onderdelen en attributen zitten samen in een verplaatsbare koffer. De koffer bevat naast de effectieve poppenkastonderdelen ook nog een encyclopedie over Malawi, een werkboekje en een handleiding. De encyclopedie kan gebruikt worden om bijkomende informatie in op te zoeken door zowel de leerkrachten als leerlingen. Het begeleidende werkboekje werd uitgewerkt voor verschillende vakken (Nederlands, knutselen, aardrijkskunde en geschiedenis). Al naargelang welke onderwerpen de begeleidende leerkracht dieper wil uitspitten kan gebruik worden gemaakt van de verschillende fiches. In de handleiding wordt uitvoerig de werkwijze en de praktische kant van het project toegelicht. Het geeft de begeleidende leerkracht alle instrumenten in handen om dit project zelfstandig in de klas uit te werken.
In de hierboven vernoemde handleiding is er meer informatie te vinden over elk personage en zijn achtergrond. Elk onderdeel van de koffer heeft achtergronden, poppen en ‘kostuums'. Zo kan men zich volledig inleven en krijgen de leerlingen een echte voeling met het onderwerp. Naast het toneelspelen is er ook nog een onderdeel ‘zelf aan de slag gaan' waarbij men zelf zaken in elkaar kan knutselen met als einddoel een eigen "Pierke en de Ngoni" poppenkast te bezitten.
Als leraar is het misschien interessant om te weten dat afhankelijk van de tijd die men aan het project wil besteden men het aantal scènes kan behouden of verminderen. Deze scènes bevatten onderdelen van de cultuurhistorische geschiedenis van Malawi, ze zijn niet noodzakelijk voor het verhaal maar maken het verhaal wel boeiender.
Basisbehoeften onder één dak: gezondheid en alfabetisering (Chikhawo village)
De nauwe samenwerking tussen het dorp Chikhawo (via de projectleiders en de drie Chiefs) en de vzw Kwasa Kwasa in het verleden en herhaaldelijke vragen tot verdere samenwerking vanuit het dorpscomité, hebben Kwasa Kwasa doen besluiten om te trachten deze samenwerking verder te zetten.
We willen dit project van dorpsontwikkeling verder ondersteunen door een uitbreiding van het alfabetiseringsproject, maar tevens door te focussen op gezondheid. Het project "Basisbehoeften onder één dak: gezondheid en alfabetisering" zal net zoals in het verleden gedragen worden door de volledige gemeenschap, met in het bijzonder het dorpscomité.
Het deelproject "Basisbehoefte gezondheid" kan opgesplitst worden in drie onderdelen, met name (a) het inrichten van degelijk openbaar sanitair, (b) het herstellen van de enige waterpomp in het dorp en (c) het optimaliseren van de toegankelijkheid tot gezondheidzorg.
Het deelproject "Basisbehoefte alfabetisering" wordt opgesplitst in drie onderdelen, met name (a) het verder uitbouwen van de alfabetiseringslessen Chichewa (en Engels) voor vrouwen, (b) het inbedden van naschoolse begeleiding en opvang en (c) het inlassen van fietslessen.
1. Basisbehoefte: Gezondheid
(a) De drie dorpshoofden en de dorpsbewoners wezen erop tijdens hun inhuldigingspeech van het leslokaal dat het dorp nog lijdt onder slechte tot zelfs geen sanitaire voorzieningen.
Het totaal ontbreken van gecementeerde latrines binnen het dorp zorgt vooral tijdens het regenseizoen voor onhygiënische en ziekteverwekkende omstandigheden. Het regenseizoen, ook the season of hunger genoemd in Malawi wordt op deze manier ook the season of disease.
Het dorp is vragende partij voor het bouwen van 4 toiletten, twee voor de vrouwen en twee voor de mannen.
Geen overbodige luxe voor een heel dorp met ongeveer 200 bewoners.
(b) De vrouwen en kinderen moeten vrij ver lopen om drinkbaar water te halen en momenteel is zelfs deze pomp stuk.
De vraag naar de herinstallatie van de waterpomp of een installatie van een nieuwe manuele waterpomp lag voor de hand.
Het huidige manuele pompsysteem werd in het voorjaar 2010 reeds gecontroleerd op defecten en mogelijke herstelwerken. Uit deze inspectie werd duidelijk dat de waterput zelf niet meer optimaal functioneert en lekken vertoont. Het heropmetsen van de put is de enige mogelijkheid om de waterpomp opnieuw in werking te stellen. Daarenboven moet het pompsysteem zelf ook vernieuwd worden.
In de voorbereidingsfase zal een laatste grondige controle uitgevoerd worden opdat de noodzakelijke ingrepen duidelijk kunnen opgemerkt worden.
(c) De vraag naar een betere toegankelijkheid tot geneeskundige zorgen, omdat de dorpsbewoners op ongeveer twintig kilometer van een echt ziekenhuis en een tiental kilometers van een klein dispensarium verwijderd zijn, lag ook voor de hand. De vzw Kwasa Kwasa beschikt noch over de mogelijkheid noch over de middelen om een dispensarium dichterbij te bouwen en ging samen met het dorpscomité op zoek naar alternatieve mogelijkheden.
We maakten dit jaar kennis met het socio-economische project opgezet door de organisatie Sakaramenta. Deze organisatie voorziet ambulance fietsen genaamd ‘Care Cars' (meer informatie www.sakaramenta.com). Deze fietsen kunnen voor allerlei doeleinden gebruikt worden omdat ze uitgerust worden met een systeem om diverse aanhangwagens aan te koppelen.
Op deze manier kan er bijvoorbeeld een ambulance bed vastgemaakt worden aan de fiets. Zieken en zwangere vrouwen kunnen zo veilig en voorzichtig vervoerd worden naar het ziekenhuis. Nu gebeurt dit op een ladder of achterop een fiets en soms helemaal niet als de zieke dit vervoer niet aankan.
Een ambulance fiets is makkelijk en vrij goedkoop te onderhouden door de dorpsbewoners zelf en kan door praktisch iedereen bestuurd worden. Het kippenhok uit het microfinancieringsproject beschikt over een afsluitbare ruimte (waar het voer gestockeerd werd) en het is dus perfect mogelijk om de ambulance fiets veilig te bewaren.
2. Basisbehoefte: Alfabetisering
(a) De vzw wil de alfabetiseringslessen voor vrouwen niet uit het oog verliezen en er zal dan ook gestreefd worden naar het verder uitbouwen van deze onderwijsvorm.
(b) Aangezien de Malawiaanse overheid haar steentje zal bijdragen via het aanstellen van een leerkracht Chichewa, wil vzw Kwasa Kwasa binnen het alfabetiseringproject haar focussen op de naschoolse activiteiten voor kinderen en jongeren.
De aanzet hiertoe werd gegeven door diverse studenten van Kwasa Kwasa die binnen het alfabetiseringsproject reeds een naschoolse begeleiding opzetten.
De interesse binnen het dorp was zeer groot en had zelfs een aanzuigeffect van kinderen uit omliggende gehuchten.
Het is de bedoeling deze naschoolse opvang te professionaliseren via bijscholing en ontspanningsactiviteiten op regelmatige basis gedurende de week.
Buiten het inplannen van deze naschoolse activiteiten, moet natuurlijk een degelijk leslokaal voorzien zijn. Dit leslokaal werd reeds gebouwd, maar het aanschaffen van degelijk lesmateriaal zowel banken, stoelen, boekenkast als didactisch materiaal moet voorhanden zijn. Ook een kleine verfraaiing van het leslokaal wordt voorzien in dit project.
In Malawi wordt algemeen aangenomen dat bij een gemeenschappelijke ruimte binnen een dorp of stad, steeds een bepaalde veiligheid wordt ingebed. Naast het voorzien van veilige sloten en anti diefstal hekkens (reeds voltooid tijdens het vorige project), wordt altijd een bewaker voorzien.
(c) Aangezien een deel van het gezondsheidsproject het uitbouwen van de toegankelijkheid tot geneeskundige zorgen door middel van de aanschaffing van een Care Car inhoudt, zal dit verder uitgewerkt worden binnen het project door het inlassen van fietslessen. Aangezien de focus bij het alfabetiseringsproject steeds op het versterken van de positie van vrouwen ligt, worden zij dan ook gemotiveerd tot het volgen van de fietslessen.
Om de duurzaamheid van dit deelproject te garanderen, zullen lessen fietsherstelling gepland worden. Indien deze laatste lessen voldoende interesse kennen, kan er ook gestart worden met een fietsatelier.
3. Resultaat
1. Basisbehoefte: gezondheid
(a) Het sanitair blok werd met succes afgewerkt. Chikhawo heeft nu twee vrouwen- en twee mannentoiletten in hun dorp. Na de bouw van de toiletten werd er een kleine plechtigheid gehouden om ze in te huldigen. De dorpsbewoners zijn zeer tevreden met het resultaat.
(b) Ongeveer gelijktijdig met de bouw van het sanitair blok werd de waterpomp van Chikhawo hersteld. Nadat de waterpomp onderzocht werd door een expert werd het correcte materiaal aangekocht om de herstelling ervan te starten.
Wanneer de pomp volledig hersteld is, werd de betonnen blok rondom pomp opnieuw gegoten. In de nog natte beton wordt geschreven wie de pomp herstelde.
(c) Niet alleen de inwoners van Chikhawo gebruiken de ambulance fiets die voor dit project aangekocht werd. Ook de leden van de omringende dorpen komen de fiets geregeld lenen.
2. Basisbehoefte: alfabetisering
(a) Helaas is tot op heden nog altijd geen leerkracht aangesteld door de Malawiaanse overheid. Reeds meerdere vrijwilligers hebben zich ingezet om dit in orde te krijgen, helaas zonder succes. Toch wordt er op onregelmatige basis door verschillende vrijwilligers een inspanning gedaan om alfabetiseringslessen aan de vrouwen (en mannen) te geven.
(b) De naschoolse activiteiten worden ook op onregelmatige basis ingericht.
(c) Speciaal voor de fietslessen werd een kinderfiets en een fiets voor volwassenen aangekocht. Wekelijks zijn er fietslessen te volgen!
Dit project werd mede door de steun van de Stad Gent mogelijk gemaakt.
Kippenproject II (Chikhawo village)
De vzw heeft besloten om het kippenproject nieuw leven in te blazen en mede dankzij de steun van de Provincie Oost-Vlaanderen werd dit mogelijk gemaakt.
Dit project heeft als doel de sociaal-economisch emancipatie van vrouwen in een kwetsbare positie (weduwe, aids/HIV patient, grote familie etc) door middel van het houden van legkippen.
Het project bestaat uit het houden en verzorgen van legkippen en de verkoop van eieren. In het dorp staat al een kippenstal die in 2009 door de vzw werd gebouwd, deze wordt opnieuw in gebruik genomen. Voor de start wordt er een omheining rond de stal gebouwd om zo een hygienische zone rondom de stal te bekomen. De deelnemers van dit project zijn een aantal vrouwen uit het dorp die geselecteerd worden door een comité bestaande uit de chiefs en drie inwoners van Chikhawo bijgestaan door de vrijwilliger van Kwasa Kwasa vzw ter plaatse. Als selectiecriteria gelden: groot gezin om te onderhouden, alleenstaande moeders, moeders met HIV en/of een partner met HIV en weduwen.
De vrouwen die deelnemen krijgen een degelijke opleiding (in samenwerking met de overheid van Malawi en de partnerorganisatie SSLLP) en dit vòòr en tijdens het lopen van het project. Dit om het project een maximum aan slaagkans te garanderen. Sinds de start van het project werden er al zo een 5 opleidingsdagen georganiseerd door vzw Kwasa Kwasa. Als lesgever wordt iemand van de partnerorganisatie SSLLP aangesteld. Opleiding is binnen dit project echt één van de steunpunten en hier wordt dan ook veel aandacht aan besteed. Ook de deelnemende vrouwen zien het nut van deze herhaaldelijke opleidingsdagen.
Verder worden de vrouwen tijdens het lopen van het project bijgestaan door de verantwoordelijke veterinary officer van het district waarin het dorp ligt. Ook Kwasa Kwasa vzw zal -via verschillende vrijwilligers- dit project tot twee jaar begeleiden. Het project wordt ook regelmatig bezocht door een deskundige van zowel de Malawiaanse overheid als iemand van SSLLP. Zo werd door hen besloten om de kippen te ontbekken om het kannibalisme tegen te gaan.
De omzet behaald met de verkoop van de eieren zal aangewend worden voor de aankoop van het voeder, het transport van de eieren en het voeder van en naar het dorp en medicatie die eventueel nodig is. Daarnaast krijgen elk van de deelnemende vrouwen op het einde van elke maand een toelage en een aantal eieren voor eigen consumptie. Om de duurzaamheid van dit project te garanderen zal bij het opstarten ervan een bankrekening geopend worden.
Er werd speciaal voor dit project ook een "shop car" aangekocht. Met dit karretje worden de eieren naar Lilongwe vervoerd om daar verkocht te worden.
Kippenproject I (Chikhawo Village)
Dit is een micro-financieringsproject met genderspecifieke aandacht. Dit houdt concreet in dat alleen vrouwen mogen participeren, met een limiet van 10 vrouwen in het totaal. Elke vrouw krijgt 6 kippen ter beschikking. Elke deelneemster volgt 2 opleidingsdagen die door een dierenarts worden verzorgd. De bouw van het kippenhok, de gebruikte materialen, de opleiding, starterspakket kippenvoedsel (inclusief kleine koelkast met zonnepaneel) worden geschonken. De rest van het voedsel wordt gefinancierd door een lening.
Natuurlijk houdt het daar niet op. Naar de toekomst toe zien we de mogelijkheid om het project in Chikhawo Village uit te breiden.
In januari 2010 startten we met het tweede deel van het project. Sinds de aanvang van het project werden alfabetiseringsprojecten georganiseerd voor de vrouwen die deelnamen aan het project. Deze lessen werden eveneens opengesteld voor andere dorpsbewoners die interesse hadden. Na verloop werden ook extra lessen georganiseerd voor de kinderen uit het dorp. Omdat we over geen eigen locatie beschikten, werden deze lessen veelal in openlucht georganiseerd. In januari 2010 zijn we gestart met de bouw van een leslokaal zodat deze lessen vanaf nu in optimale omstandigheden kunnen verlopen en de continuïteit gegarandeerd is. De bouw van het leslokaal is mede mogelijk door de financiële ondersteuning van vzw To The Heart. De lesgever is Mr Mark en hij wordt regelmatig bijgestaan door studenten of vrijwilligers uit belgië.
Vwirani project
Het VWIRANI- project is een vorm van dorpsontwikkeling in vier dorpen in het noorden van Malawi. ‘Vwirani' is het Tumbuka-woord voor ‘help'. Het belangrijkste doel is de infrastructuur van de klinieken, scholen en de huizen van de leerkrachten te verbeteren. Ook is het de bedoeling om de aarden vloeren te vervangen door cementen vloeren, weeskinderen te voorzien van basisvoorzieningen en te verzekeren dat de bruggen en straten onderhouden worden.
Een aantal doelen werden reeds gerealiseerd, zoals het voorzien van het dispensarium en een aantal klassen met golfplaten daken.
Ook werd er meegeholpen aan het bouwen van klaslokalen, er werden zonnepanelen geïnstalleerd zodat er elektriciteit aanwezig is en er werden bedden gemaakt voor de slaapzalen,...
Ondertussen is er in samenwerking met Terr@dialoog een dorps- en schooltuin aangelegd. Volgend jaar zal ook begonnen worden met het opstarten van een dorp- en schoolboerderij. Dit alles wordt mogelijk gemaakt via de hulp van de Nationale Loterij en het Fonds Celina Ramos.
Elk jaar gaan een aantal studenten naar het Vwirani Project om daar stage te lopen. Dit kunnen zowel leerkrachten, verpleegkundigen, ergotherapeuten, orthopedagogen, sociaal werkers als industrieel ingenieurs en groenmanagers zijn.
Project “Zomba Prison”
Dit project werd afgerond in 2006 nadat de beoogde doelstellingen behaald werden.
Wij ondersteunden het rehabiliteringsproject dat bestaat uit een vrijwillige educatie in de Zomba-gevangenis en dit voor mannelijke gevangenen: volwassen en jongeren. De gevangenis bereidde de mensen niet voor op een reïntegratie in hun gemeenschap. Educatie daarentegen motiveert de gevangenen in het deelnemen aan activiteiten en creëert een gevoel van zelfwaarde. De organisatie en ook Kwasa Kwasa geloven dat educatie de sleutel is tot sociale en economische veiligheid. Niet alleen speelt de vorming een constructieve rol voor de gevangenen, maar ook voor de veiligheid bìnnen de gevangenis.
Tien vrijwillige Malawiaanse leerkrachten worden verzameld om de vakken te geven volgens het nationale curriculum voor het behalen van het diploma secundair onderwijs. Zij bereiden thema's voor van deze vakken en zullen de gevangenis twee maal een halve dag bezoeken en dit gedurende drie maanden. Op het einde moeten de studentgevangenen een examen afleggen als toetsing van hun opgedane kennis.
Specifieke doelen zijn onder andere toegang bieden tot het volgen van kwalitatieve vorming en de gevangenen voorbereiden voor eindexamens. Ook het minimaliseren van incidenten met immoreel seksueel gedrag die de besmetting op HIV in de hand werken, hoort tot de doelstellingen. Een aantal algemene doelen zijn het onderhouden en verbeteren van het vormingscentrum in de Zomba- gevangenis, het veranderen van de negatieve houding van de gemeenschappen ten opzichte van de gevangenisinstituties, het minimaliseren van misdaden en het heroriënteren van de gevangenen in de gemeenschappen. Er werd ook een atelier houtbewerking en kleermaken opgericht zodat een aantal gevangenen bij het verlaten van de gevangenis een beroep zouden kunnen uitoefenen op zelfstandige basis. De producten die tijdens de opleiding gemaakt worden, worden verkocht zodat de gevangenis een extra bron van inkomsten krijgt. Daarnaast is er in samenwerking met Terr@dialoog een groententuin aangelegd voor de gevangenen zodat er een evenwichtige voeding zou aanwezig zijn. Uiteindelijk werd het project sneller afgerond dan verwacht doordat het project de aanmoedigingsprijs van de 8-septemberprijs kreeg via de Koning Boudewijnstichting.
Op het einde van het eerste schooljaar verbaasden de gevangenen iedereen door de hoogste resultaten van Malawi te behalen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb